Hvordan sette opp regnskapet i Fiken?

Hvordan sette opp regnskapet i Fiken?

Har du tegnet et Fiken-abonnement eller har planer om det? Fiken er et godt system for deg som nylig har startet en bedrift eller har et lite foretak. I dette innlegget vil vi gi deg noen tips om hva som er viktig å tenke på når du er ny i systemet.

1. Åpningsbalanse

Det første du burde gjøre når du har opprettet firmaet ditt i Fiken er å legge inn åpningsbalansen. Om du nylig har startet selskapet vil dette være aksjekapitalen (AS), mens motkontoene vil være bankinnskudd og eventuelt stiftelseskostnad. Dersom du har et eksisterende firma og ønsker å flytte fra et annet system, vil åpningsbalansen være verdiene som ligger i balansen 31.12 eller overflyttelsesdatoen. Om du tenker på å bytte over til Fiken anbefaler vi å gjøre dette i starten av et nytt år slik at du ikke må føre kostnader i to systemer samtidig.

2. Valg av moduler

Fiken tilbyr en rekke tilleggsmoduler som forenkler ditt arbeid med regnskapet. Hvilke du burde velge er avhengig av hva din virksomhet gjør, men enkelte er anbefalt å bruke uavhengig av ditt virksomhetsområde.

EHF

Synes du det er vanskelig å holde oversikt på fakturaer som blir sendt forskjellige steder? Fiken tilbyr oppsett av EHF som en tilleggsmodul hvor fakturaer sendes direkte inn i innboksen. Fakturaer blir kobles opp mot organisasjonsnummer og regnskapssystem.

Bankintegrasjon

Ved å velge bankintegrasjon som en tilleggsmodul kan du sende betalingsfiler direkte til banken din. Dette fungerer perfekt med EHF-modulen! Fordelen ved å sette opp en bankintegrasjon er at du kan legge fakturaer til betaling samtidig som du bokfører. Betalingene godkjennes direkte i banken din og kan godkjennes fra nettbanken din eller fra mobilen på farten.

Lønn

Skal din virksomhet betale ut lønn til deg eller andre ansatte? Ved å benytte deg av lønnsmodulen kan du legge inn ansattopplysninger, lage lønnsutbetalinger og beregne forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift direkte i systemet. Det første du burde gjøre ved oppsett av modulen er å legge inn ansatte med tilhørende informasjon. Deretter burde du hente ut skattekortet til den enkelte. Når dette er gjort kan du opprette din første lønnsutbetaling.

MVA

Er du MVA registrert eller har planer om å bli det? I Fiken må du koble systemet opp mot Altinn. For å kunne sende inn MVA meldinger må du legge inn Altinn informasjon i systemet. Innloggingsinformasjonen du legger inn kan både brukes for MVA og A-meldinger.

3. Last ned Fiken-appen

EHF vil ikke være gjeldende for alle fakturaer og vi anbefaler derfor at du oppgir e-faktura adresse til dine leverandører. Dette finner du øverst i innboksen din. Ved å oppgi adressen som står i Fiken slipper du å motta e-faktura på din private e-post eller som brev i posten.

For å sikre deg at kvitteringer ikke blir borte, anbefaler vi å bruke appen til Fiken. I appen kan du ta bilde av kvitteringene på mobil og sende de direkte til Fiken. Husk at bilag som mangler må dekkes av eier, og en god rutine sikrer at du ikke må dekke firmaets kostnader privat.

4. Oppsett av produkter

Når du registrerer salg i Fiken, er det viktig å huske på at det brukes ulike regnskapskonti avhengig av hva du selger. I Fiken kan du søke direkte i kontofeltet - søket vil gi deg en kort beskrivelse av de ulike kontoene. Pass også på at du får riktig MVA-behandling på salget.

Om du selger faste produkter eller tjenester kan dette settes opp som faste linjer under «Produkter». Dette vil spare deg tid ved produktet vil være ferdig utfylt.

Oppsummering

Dette var noen kjappe tips på hvordan du kommer i gang med Fiken på en god måte. Avslutningsvis legger jeg til at regnskapet gjør seg best ved jevnlig arbeid – lag en fast rutine på når du utfører regnskapsarbeid! 

Har du fremdeles spørsmål for hvordan du burde sette opp Fiken på en god måte? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!



Av Simen Hermanrud


Trenger du en regnskapsfører?

Regnskapsyrket er ikke lenger punching av bilag. Vi er en sparringspartner når det kommer til din drift.